Branchedirektør: Coronastøtte udbetales efter en badekars-skabelon

Han vil egentlig betegne det for et udtryk for lønmodtager-kultur i Danmark.

De store støttepakker som regeringen har søsat under corona-krisen har været velmenende – og for nogen hjælpsomme – men for alt for mange virksomheder passer skabelonerne ikke, siger han.

”Vi har haft en hel del medlemsvirksomheder, der har søgt eller sonderet muligheden for lønkompensation. Det krævede, at man sendte en tredjedel af mandskabet hjem. For nogle vil det give mening at sende alle sælgerne hjem, fordi de ikke havde meget salg i en periode. Men hvis sælgerstyrken ikke udgør en tredjedel af den samlede medarbejderstab så kan de ikke få noget hjælp, selvom virksomheden er ramt af krisen”, siger han.

Et andet krav for at være berettiget til kompensationsordningen for faste udgifter er kravet om 35 pct. nedgang i omsætningen.

Klaus Nissen mener, at grænserne har været for bastante. Hvad med virksomheden der ligger på 34 pct. omsætningsnedgang i højsæsonen, fremfører han.

For de mindre virksomheder har ansøgningen også været forbundet med store omkostninger, som ikke altid har stået mål med gevinsten i hans optik. 

”Det er jo som udgangspunkt fint, at man skal have revisorerklæringer og færdige regnskaber for at kunne søge kompensationsordningerne. Men det kan godt være et forskelligt udgangspunkt for den store virksomhed, og så den mindre virksomhed, der står i en likviditetskrise her og nu at bruge ressourcer på det. Det er nogle badekarsmodeller, der rammer vidt forskelligt for virksomhederne og er udtænkt af et bureaukratisk system uden den store indsigt i virksomhedernes hverdag.  Regeringen har sagt, at man asfalterer, mens man kører, og der må man jo give dem ret, når man som vi har brugt rigtig mange timer på at kunne rådgive i de her regler og hjælpe ramte medlemsvirksomheder”, siger han.

For hans egen branche er coronaeffekten et broget billede. For rigtig mange af de klassiske maskinforretninger med hovedvægt på landbrugsmaskiner er verden gået videre nogenlunde på normal klinge, hvor der endda har været travlt på værkstederne. Omvendt har forårsmånederne for maskinleverandører med store anlægsentreprenører og kommuner som kunder været hårde og barske, og især været i det segment, at der er blevet ansøgt om hjælpepakker. Men konklusionen er, at for mange falder ned mellem to stole.



Skrevet af Landbrugsmedierne.