Log ind

Log ind

Qtrak ruller ind på det danske marked for mellemstore læssere

På nogle af sommerens dyrskuer har gæsterne kunnet studere den nye Qtrak læssemaskine – og interessen for den kompakte maskine har været stor. Med et dynamisk udseende, en lækker kabine og overbevisende teknik er den føjet til ønskelisten hos mange af de besøgende.

4-hjulsstyring, eller ”antiface”.

 Martin Hansen, fra den danske importør HCP Nordic, har ansvaret for at introducere Qtrak på det danske marked. Han forventer sig meget af den nye maskintype som størrelses- og funktionsmæssigt placerer sig midt mellem en traditionel minilæsser og en af de større gummihjulslæssere. ”Måske burde man indføre en ny kategori med navnet mellemlæsser”, siger han.

”Den er på mange måder et godt bud på en allround-læsser til anlægsgartnere, håndværkere og entreprenører med behov for en robust, stabil og smidig maskine til ”lidt af hvert”. Forholdet mellem brugsværdi og pris er fordelagtigt, og med en leasingaftale gennem HCP Finans kan de fleste få råd til at have den i maskinparken”.

 Maksimal smidighed og stabilitet

Qtrak er bygget på en fast ramme. Det giver et ekstremt stabilt og robust ”fundament” for resten af maskinen. Den faste ramme går ikke ud over manøvreringen, for med forskellige styringsprincipper og en totalbredde på ned til 1,23 m med standardhjul kan den komme ind selv de mest ”umulige” steder.

Når Qtrak stilles til 4-hjulsstyring, eller ”antiface” som producenten kalder det, svinger foraksel og bagaksel hver sin vej og giver maskinen samme smidighed som en midjestyret maskine. Og når den stilles til krabbestyring kan den næsten køre sidelæns eller i hvert fald flytte sig diagonalt i forhold til dens egen længdeakse – det giver en enorm fleksibilitet på bygge- og anlægspladser.

 Fra 33-49 hk

Qtrak leveres i 2 serier. 1200-serien har henholdsvis 33 eller 39 hk, som leveres af 3-cylindrede Yanmar motorer, mens 1500-serien leveres med 49 hk, som leveres af en 4-cylindret Yanmar. Begge modelserier kan leveres med teleskoparm, hvis kunderne har behov for det. En af de store forskelle mellem de 2 serier er transmissionen. 1500-serien overfører motorens power mekanisk fra en hydrostatisk gearkasse, mens 1200-serien har fuld hydraulisk drift via oliemotorer i hjulnavene. Tophastigheden er 20 eller 25 km/t alt afhængig af model, så man kommer hurtigt frem til dagens næste opgave.

Den 4-cylindrede dieselmotor i 1500-serien styres elektronisk, så forholdet mellem kraftbehov og ydelse hele tiden optimeres, og arbejdet udføres med minimalt brændstofforbrug.

Motoren driver også en kraftig hydraulikpumpe, som leverer 71 liter/min. og et tryk på 240 bar til læssearmen. Det giver rigelig olie til at sikre kvik, men jævn bevægelse af armen og en løftekraft på ca. 2000 kg. Armen når fra jordoverflade til topposition på bare 4,2 sekunder. Det er i øvrigt ikke kun løftehastigheden, der er høj – Qtrak har trinløs hastighedsregulering fra 0-20 (25) km/t i begge retninger med kørepedal.

Den mindre 1200-serie minder bortset fra de hydrauliske motorer i hjulnavene meget om sin storebror. Tophastighed og manøvrering er den samme, men hydraulikpumpen, der betjener arm og redskaber arbejder med 40 l/min., hvilket resulterer i en løftekraft på 1250 kg og en løftehastighed fra bund til top på 6,0 sek.

 Komfort og design i topklasse

Qtrak produceres af CSF MultiOne, som er velkendte i det meste af verden for sine elegante, knækstyrede minilæssere. Deres tradition for førerkomfort i form af optimeret førerergonomi og brugervenlig betjening går igen i Qtrak. Kabinerne er rummelige og har panoramaudsyn gennem store glasflader i vinduer og døre. De buede A-stolper er sammen med en række andre detaljer med til at give maskinen et dynamisk udseende, og dørenes hængsling i B-stolpen sikrer samtidigt optimale adgangsforhold. Det betyder meget, når chaufføren skal ud og ind af kabinen talrige gange i løbet af dagen. 

 

Yderligere information: Martin Hansen, HCP Nordic, tlf.: 7673 1117